Scroll Top

مواد حساسیت زا برای پوست و راه های پیشگیری

 

آیا تا به حال هنگام استفاده از یک محصول آرایشی جدید علائمی مانند قرمزی یا خارش روی پوست خود داشته اید؟ اگر این مورد برایتان پیش آمده است، به این معنی است که شما به ماده ای در محصولی که استفاده می کنید حساسیت دارید. در واقع، تمام محصولاتی که استفاده می کنیم (از جمله غذاهایی که مصرف می کنیم) حاوی مواد بالقوه آلرژن هستند. با این حال، برخی از مواد دارای پتانسیل ایجاد حساسیت بیشتر در پوست نسبت به سایر مواد هستند.

1. سولفات

سولفات موجود در شامپوها، پاک کننده ها، صابون ها و شوینده ها، یک ماده بالقوه حساس کننده برای افرادی است که پوست حساس یا پوستی مستعد آتوپی دارند. سولفات کف شوینده ها، شامپوها و پاک کننده ها را فراهم می کند و می تواند علائمی مانند خشکی پوست و مو را ایجاد کند.

2. محافظ

مواد نگهدارنده که ماندگاری محصولات را طولانی ‌تر می‌کنند و تقریباً در هر محصولی که استفاده می‌کنیم و بیشتر غذاهایی که مصرف می‌کنیم یافت می‌شوند نیز می‌توانند باعث ایجاد حساسیت شوند. علاوه بر این، احتمال بروز واکنش آلرژیک در افرادی که مستعد آتوپی هستند وجود دارد.

3. عطر

عطری که در اینجا در مورد آن صحبت می کنیم، در واقع اجزای شیمیایی، رایحه هایی هستند که بوی محصولات را بهتر می کنند. علائمی مانند خارش، تورم، قرمزی ممکن است در افرادی که روی پوستشان حساسیت دارند رخ دهد. اگر فکر می کنید حساسیت دارید، محصولاتی با برچسب “بدون عطر” ممکن است گزینه بهتری باشند. اما در این محصولات ممکن است ماده دیگری برای پوشاندن بوی محتویات محصول اضافه شود و افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است به این ماده نیز حساس باشند.

4. بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید، که دارای خواص ضد باکتریایی است، می تواند باعث افزایش علائم حساسیت در افراد با پوست حساس شود. استفاده از محصولات با این محتوا فقط به یک شکل و حداکثر تا دو بار در روز توصیه می شود. بنابراین، اگر صبح ها از پاک کننده بنزوئیل پراکسید استفاده می کنید، توصیه می کنیم از محصول دیگری با همان ماده در همان روز استفاده نکنید. در عین حال، هنگامی که بنزوئیل پراکسید با سایر محصولات حاوی ویتامین C استفاده می شود، می تواند باعث کاهش اثر ویتامین C شود. بنابراین توصیه می کنیم از این دو ماده در یک روال استفاده نکنید. با این حال، مانند همیشه، توصیه می کنیم با متخصص پوست خود در مورد بهترین روش ادغام این مواد در برنامه روزانه خود مشورت کنید.

5. الکل

برخی از محصولات حاوی الکل نیز می توانند باعث واکنش های آلرژیک مانند خشکی پوست و تحریک شوند. الکل باعث پاکسازی عمیق چربی و آلودگی روی پوست می شود. با این حال، در این مرحله، باید نوع پوست را در نظر گرفت. به عنوان مثال، اگر پوست بسیار چرب دارید، یک تونر مبتنی بر الکل می تواند به کاهش سبوم منافذ پوست کمک کند. با این حال، اگر پوست خشک، حساس یا مستعد آتوپی دارید، محصولات حاوی الکل می توانند پوست شما را خشک کنند.

6. مواد گیاهی و روغن های ضروری

فقط به این دلیل که یک محصول یا ماده دارای برچسب “طبیعی” یا “ارگانیک” است به این معنی نیست که روی پوست حساس واکنشی ایجاد نمی کند. محصولاتی که “طبیعی” در نظر گرفته می شوند اغلب حاوی مواد غیرعادی یا آزمایش نشده هستند. به خصوص استفاده از مخلوط های ساخته شده در خانه و حاوی روغن های طبیعی روی پوست و پوست سر ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود. مخلوط های ساخته شده ناخودآگاه ممکن است باعث شوند این مواد با یکدیگر تعامل کرده و باعث تحریک پوست شوند.

7. اسیدها

استفاده نادرست از برخی اسیدها مانند اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک که در مراقبت از پوست استفاده می شود نیز می تواند واکنش های متفاوتی را در پوست های حساس ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می کنیم طبق توصیه متخصص پوست از این مواد استفاده کنید.

برای جلوگیری از حساسیت پوست چه باید کرد؟

باید با متخصص پوست خود مشورت کنید: قبل از هر چیز توصیه می کنیم در مورد ترکیبات محصولاتی که استفاده نموده و واکنش آلرژیک روی پوست خود مشاهده کرده اید، نظر یک متخصص پوست را داشته باشید. اگر یکی از مواد تشکیل دهنده پوست شما را حساس کرده است، متخصص پوست بهترین تصمیم را در مورد ماده حساسیت زا می گیرد. زمانی که از محصولاتی با ترکیبات توصیه شده توسط متخصص پوست و طبق توصیه او و در دوز مصرفی تجویز شده استفاده کنید، تصمیم درستی برای پوست خود خواهید گرفت.

شما باید محصولات را تست کنید: چه پوست حساسی داشته باشید چه نداشته باشید، توصیه می کنیم قبل از استفاده از یک محصول جدید آن را آزمایش کنید. این محصول می تواند یک محصول مراقبت از پوست، یک محصول آرایشی، یک محصول مراقبت از مو یا یک رنگ مو باشد. اگر محصول جدیدی است که قبلاً از آن استفاده نکرده اید، حتماً باید آن را پس از آزمایش استفاده کنید. مقدار کمی از محصول را پشت گوش یا داخل مچ دست خود بمالید. اگر در عرض 24 ساعت پس از استفاده محصول، هیچ واکنشی مانند قرمزی، خارش یا تورم روی پوست مشاهده نکردید، مشکلی وجود ندارد.

باید مراقب محتوای روتین خود باشید: به خصوص در مراقبت از پوست باید به مواد تشکیل دهنده محصولاتی که در روتین خود استفاده می کنید توجه کنید. به عنوان مثال، توصیه می کنیم از محصولی که حاوی بیش از 1 بنزوئیل پراکسید است به طور همزمان و در یک روز استفاده نکنید. یا توصیه می کنیم از محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید و ویتامین C با هم استفاده نکنید. زیرا می تواند باعث کاهش اثربخشی ویتامین C شود.

شما باید محصولات را در دوز خود استفاده کنید: همچنین باید به دوز محصولاتی که استفاده می کنید توجه کنید. به خصوص هنگام استفاده از محصولات حاوی اسید، باید با استفاده از مقدار بسیار کمی از محصول و همچنین آزمایش اولیه برای کشف اینکه آیا پوست شما این ماده را تحمل می کند، شروع کنید. اگر با مشکلی مواجه نشدید، می توانید به افزایش تدریجی دوز دارو اقدام کنید.

باید از ضد آفتاب استفاده کنید: استفاده از کرم ضد آفتاب برای سلامت پوست ما ضروری است. با این حال، استفاده از ضد آفتاب با فاکتور بالا، به خصوص در مورد برخی از محصولات حاوی اسید بسیار مهم است. بنابراین، استفاده منظم از ضد آفتاب را نباید فراموش کنید.

می توانید محصولات ضد حساسیت را انتخاب کنید: اگر پوست حساسی دارید، توصیه می کنیم به محصولات ضد حساسیت توجه کنید تا مطمئن باشید محصولاتی که استفاده می کنید به طور ویژه برای به حداقل رساندن واکنش های آلرژیک ساخته شده اند.

La Roche Posay Anthelios UVmune

Anthelios UVmune400 Fluid، یکی از ضد آفتاب های La Roche-Posay می باشد که محافظت بالایی در برابر آفتاب برای انواع پوست ایجاد می کند، با خاصیت ضد حساسیت و فرمول تجدید شده، موثرترین فیلترهای UV را در برابر طولانی ترین اشعه های UVA دارد. این ضد آفتاب که برای پوست های حساس نیز قابل استفاده است، یکی از موارد مورد علاقه ما می باشد.

Garnier Hyaluronic Aloe Micellar Perfect Water Remover Makeup

مناسب برای انواع پوست، از جمله حساس، محلول پاک کننده آرایش میسلار هیالورونیک آلوئه گارنیر با فرمول وگان مناسب برای انواع پوست از جمله پوست های حساس می باشد. در حالی که آرایش را با یک حرکت پاک می کند، به آرامی پوست را از آلودگی و باقی مانده آرایش پاک می کند و نیز ضد حساسیت است.

جدیدترین مطالب

17 ژوئن: wrwer

wrwer Date 2023-07-27 بی بی کرم SPF20 درماتیپیک افزودن به علاقه مندی ها آرایش صورت, آرایشی, کرم BB و CC…

گذاشتن نظر